Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Τετάρτη, 9 Απριλίου 2014

Tι κάνει ένα – ή και δυο μαζί – «κόμματα»…




Πριν 4 χρόνια περίπου, ύστερα από κάποιες αποφάσεις δραστικής περικοπής των συντάξεων από το κυβερνών κόμμα ,  αναρτούσα στη δεξιά στήλη ένα στόρυ- τεφαρίκι (με όρους μαναβικής…), που είχε ως προέλευση το gatzea….



Το στόρυ* :

«Ένα λάθος κόμμα μπορεί να σου χαλάσει όλη τη σύνταξη" - μας έλεγε η δασκάλα στο σχολείο...Τώρα κατάλαβα ότι δεν εννοούσε μόνο το γραπτό λόγο...»



Κρατούσα την υπόθεση των κομμάτων σε υψηλή θέση στην ατζέντα των προσωπικών μου επιλογών, δοθέντος ότι τα κείμενα που έστελνα σε κάποια αριστερά  έντυπα υφίσταντο την «επιμέλεια» διαφόρων ατόμων, με αποτέλεσμα να πάσχουν από  ποικίλους τραυματισμούς….  Τώρα μια νέα ιστορία εμφανίζεται στο διαδίκτυο, παίζοντας με την δισημία του κόμματος- ως Πολιτικής οργάνωσης, αλλά και σημείο στίξης.



Η ιστορία :

Την περίοδο του Εθνικού διχασμού στην Κρήτη, ένας επιθεωρητής δημοτικής εκπαίδευσης ανέβαινε μ’ ένα μουλάρι σ’ ένα ορεινό και δύσβατο χωριό, για να επιθεωρήσει τον εκεί δάσκαλο.
Στο δρόμο που πήγαινε συναντά έναν αγωγιάτη και τον ρωτά:
«Δε μου λες, πατριώτη, ο δάσκαλος τι είναι; Βενιζελικός ή Βασιλικός;».

«Βενιζελικός», απαντά ο αγωγιάτης.
«Α, το γαϊδούρι» σχολίασε ο επιθεωρητής.
Ο αγωγιάτης όμως… ήταν Βενιζελικός και φίλος του δασκάλου και έτρεξε να μεταφέρει στο δάσκαλο τη στιχομυθία.
«Το και το, δάσκαλε. Σε είπε γαϊδούρι».
Την επομένη μπαίνει ο επιθεωρητής στην τάξη και ρωτά το δάσκαλο ποιο είναι το μάθημα της ημέρας.
«Τα σημεία της στίξεως», απαντά ο δάσκαλος.
«Ας δούμε, λοιπόν, τι ξέρουν τα παιδιά», λέει ο επιθεωρητής.
Ο δάσκαλος σήκωσε ένα μαθητή στον πίνακα, τον Σήφη, και του είπε να γράψει τη φράση: Ο επιθεωρητής είπε, ο δάσκαλος είναι γαϊδούρι.
Αφού, έκπληκτος ο μαθητής, το έγραψε, τον ρωτά ο δάσκαλος: «Ποιος είναι, παιδί μου, γαϊδούρι;».
«Ο δάσκαλος», ψέλλισε ο μαθητής.
«Και ποιος το είπε;».
«Ο επιθεωρητής, κύριε».
«Ωραία», είπε ο δάσκαλος. «Βάλε ακόμα ένα κόμμα».
Ο επιθεωρητής, είπε ο δάσκαλος, είναι γαϊδούρι.
Μόλις τελείωσε ο μαθητής, τον ρωτά ο δάσκαλος: «Ποιος είναι τώρα, παιδί μου, το γαϊδούρι;».
«Ο επιθεωρητής», απαντά δειλά ο μαθητής.
«Και ποιος το είπε;»
«Ο δάσκαλος», απαντά ο μαθητής.
Οπότε στρέφεται ο δάσκαλος στην τάξη και λέει: «Είδατε παιδιά τι κάνουν τα κόμματα; Πότε βγάζουν γάιδαρο τον επιθεωρητή και πότε το δάσκαλο»!
Στις μέρες μας, ο Σήφης, παππούς πλέον, καθισμένος στην πολυθρόνα του μπροστά στη τηλεόραση άκουγε για νέες μειώσεις στις συντάξεις και μονολογεί:
-Όταν ήμουν μαθητής, άκουγα κάθε τόσο το δάσκαλο να μας λέει:«Να προσέχετε τα κόμματα! Ένα λάθος κόμμα μπορεί να σας χαλάσει τελείως τη σύνταξη!»
Έπρεπε να περάσουν εξήντα χρόνια για να καταλάβω τι εννοούσε."





*****Στόρυ, από το αγγλικό story : Οι εμπνευστές της «ορθογραφικής» αλλαγής (από «τραίνο» σε τρένο και από «Σαίξπηρ» σε Σέξπιρ), ουδόλως έλαβαν υπόψη ότι ο γραπτός λόγος πρέπει να δημιουργεί γέφυρες και να παραπέμπει στην αφετηριακή γραφή ( train, Shakespeare). Και για να εξοικονομήσουν την ελάχιστη ενέργεια που απαιτούσε η γνώση της ορθογραφίας των ξένων λέξεων, επί πλέον δε για να ασκήσουν και να  απολαύσουν   την ψιλοεξουσία τους , θέσπισαν το νέο τρόπο γραφής των ξενικών ονομάτων…













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου