Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

Tα υπερηχητικά αεροπλάνα ξανάρχονται ;



Ο Πιέρ Σαμουέλ στο μεγαλύτερο οικολογικό best seller που εκδόθηκε στην ελληνική γλώσσα (1973 «Οικολογία : Χαλάρωση ή δαιμονικός κύκλος») υποστήριζε ότι τα υπερηχητικά αεροπλάνα επιδρούν στη στοιβάδα του όζοντος και αποδυναμώνουν την άμυνα του πλανήτη απέναντι στην υπεριώδη ακτινοβολία διαστημικής προέλευσης… Έκτοτε η συγκεκριμένη ευθύνη για την μείωση της στοιβάδας του όζοντος «μετατέθηκε» στους χλωροφθοροάνθρακες, όμως από την άλλη πλευρά μια νέου τύπου κριτική των επιπτώσεων των αερομεταφορών στην ατμόσφαιρα αναδύθηκε από διάφορους μελετητές και οργανώσεις. Μια από αυτές, οι «Φίλοι της Γης» , έκαναν για αρκετά χρόνια  συστηματική καμπάνια για την κατάδειξη των επιπτώσεων των αερομεταφορών και για την εσωτερίκευση του περιβαλλοντικού κόστους από τις  αεροπορικές επιχειρήσεις….
Τελικά το φτηνό εισιτήριο γλύτωσε από τις βολές των «Φίλων της Γης» (!), όμως από την άλλη πλευρά το υπερηχητικό Κονκόρντ εκτοπίστηκε από το τοπίο των αερομεταφορών. Διαμεσολάβησε βέβαια και ένα ατύχημα, που συνέτριψε ένα κατεξοχήν ευάλωτο αεροσκάφος, με την εντυπωσιακή εμφάνιση εξωτικού πτηνού.

Ως Ελεγκτής Εναέριας Κυκλοφορίας, είχα αρκετές φορές την ευκαιρία να παρακολουθήσω στην οθόνη του ραντάρ την πτήση του Κονκόρντ εντός του ελληνικού FIR – ή για την ακρίβεια υπεράνω του ελληνικού  FIR : Γιατί το κονκόρντ πέταγε ανάμεσα στα 55 και 60 χιλιάδες πόδια(20 χιλιόμετρα περίπου), ενώ το ελληνικό  FIR εντός του οποίο ασκείτο έλεγχος από τη χώρα έφτανε τα 46.000 πόδια. Το  Κονκόρντ, καμάρι της γαλλικής αεροναυπηγικής βιομηχανίας στη δεκαετία του 60, περνούσε πάνω από την Κέρκυρα και ακολουθούσε  μια ευθεία όδευση  περίπου προς  το σημείο ΤΑΝSA (εάν πήγαινε στη διαδρομή Λονδίνο-Κάϊρο) αποφεύγοντας (σε αντίθεση με τα υπόλοιπα αεροπλάνα) κάθε τεθλασμένη πορεία  και εξοικονομώντας καύσιμα και χρόνο. Η  πτήση σε τόσο μεγάλα ύψη   "έσωζε" τον  χρόνο  κάποιων  VIPS  έστω και εκθέτοντας  επιβάτες και πλήρωμα σε επικίνδυνες ακτινοβολίες, όμως αυτή δεν ήταν η μοναδική άμεση περιβαλλοντική επίπτωση : Η απογείωση και προσγείωση του Κονκόρντ παρήγαγε εξωφρενικό θόρυβο – θα τον έλεγα οξύ και διαπεραστικό μέχρι μυελού εγκεφαλικών οστέων, αν κρίνω από τη μοναδική  φορά στην οποία  έτυχε, λόγω βάρδιας, να υποστώ μια «συγκλονιστική» προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Ελληνικού….




Τώρα οι υπερηχητικές πτήσεις, σύμφωνα με το
http://www.naftemporiki.gr/story/824732/i-eperxomeni-epistrofi-ton-uperixitikon-epibatikon-ptiseon   τείνουν να επανέλθουν χάρη στις προσπάθειες της NASA για την καθιέρωση ενός νέου στάνταρ για χαμηλής έντασης «sonic booms» («ηχητική έκρηξη» - τα ηχητικά και κρουστικά κύματα που παράγονται κατά τη διάσπαση του φράγματος του ήχου).
Ερευνητές της NASA παρουσίασαν τη δουλειά τους στην Ατλάντα, στο πλαίσιο της Aviation 2014, όπου και εισέφεραν ι σημαντικά δεδομένα για την ανάπτυξη ενός «low-boom standard» για την πολιτική αεροπορία. Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία συνεργάζεται με την FAA (Federal Aviation Administration) και τη διεθνή αεροδιαστημική κοινότητα, περιλαμβανομένου του International Aviation Administration Organization, με σκοπό τη συλλογή δεδομένων και την ανάπτυξη νέων διαδικασιών και προδιαγραφών που θα οδηγήσουν στην επανεξέταση της απαγόρευσης που υπάρχει αυτή τη στιγμή στις ΗΠΑ για υπερηχητικές πτήσεις πάνω από έδαφος.
«Η μείωση των sonic booms είναι το σημαντικότερο εμπόδιο πριν την επανεμφάνιση της πολιτικής υπερηχητικής πτήσης» υποστηρίζει ο Πίτερ Κοέν, επικεφαλής του High Speed Ρroject του Aeronautics Research Mission Directorate της NASA. «Άλλα εμπόδια περιλαμβάνουν τις εκπομπές σε μεγάλα ύψη, την κατανάλωση καυσίμου και τον θόρυβο σε αεροδρόμια».
Ερευνητές της NASA σε κέντρα στην Καλιφόρνια, το Οχάιο και τη Βιρτζίνια που πραγματοποιούν έρευνες πάνω στην αεροπλοΐα προσεγγίζουν το θέμα των sonic booms από διάφορες «γωνίες», οι οποίες περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό ενός αεροσκάφους με χαμηλής έντασης booms. Επίσης, οι επιστήμονες μελετούν τρόπους ποσοτικοποίησης της έντασής τους και της ενόχλησης που συνεπάγονται για τους πολίτες.
 Στο πρώτο Sonic Boom Prediction Workshop (Εργαστήριο Πρόβλεψης Ηχητικών Δονήσεων) συμμετείχαν ερευνητές από την Ιαπωνία, τις ΗΠΑ και τη Γαλλία,αξιολογώντας μία ποικιλία σχεδίων, που κυμαίνονταν από απλά (κυλινδρικά αντικείμενα με ή χωρίς φτερά), μέχρι πολύπλοκά και πλήρη σχέδια αεροσκαφών.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου