Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Τρίτη 1 Ιουλίου 2014

Αποφεύχθηκε στο... παραπέντε σύγκρουση F-16 με αιωροπτεριστές


Αυτή η  ιστορία που ανέσυρα  από τον δικτυακό τόπο των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας,  σχετικά με τους Ούγγρους αιωροπτεριστές που παρά τρίχα να «διεμβολιστούν» από μαχητικά της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας,  θα πρέπει να ήταν  γκραν γκινιόλ – για αιωροπτεριστές και πιλότους. Σε μένα πάντως  θύμισε  μια σειρά από παράδοξα συμβάντα -  airmiss  στην αρχή(!) που όμως τελικά είχαν  τραγική κατάληξη -   στα οποία οι εμπλεκόμενοι δεν ήταν αμφότεροι αεροπλάνα…

Αρχής γενομένης  από τη περίπτωση ενός  καθηγητή στη Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας το 1981, ονόματι Γκούγκουλη,  με το ένα μάτι ζωντανό και το άλλο γυάλινο…. Όταν τον ρωτήσαμε για το αίτιο της απώλειας, μας εξήγησε ότι ήταν πιλότος στην πολεμική αεροπορία και  ένα μεγάλο αρπακτικό έπεσε στο παρ-μπριζ του αεροπλάνου του…

Η άλλη ιστορία που ανακάλεσα στη μνήμη μου  διαδραματίστηκε πέρυσι  στη Σερβία, καθώς κατέβαινα από τη κορυφή ως τη βάση ενός χιονοδρομικού, με άλλους πέντε μαζί, μέσα σε ένα  βαγονέτο .  Μη φανταστείτε τίποτε ηρωϊκό – καλοκαίρι καιρός ήταν, κι είχαμε ανέβει στη  κορυφή απλώς για να δούμε το τοπίο άνωθεν...
Τότε λοιπόν, ενώ βρισκόμασταν σε κάθοδο αλλά  σε αρκετό ύψος, θέλοντας  να τη σπάσω σε μια σπαστική, λέω προς όλους,  « να σας πω μια ιστορία;» - ουδεμία απάντηση. «Ρε σεις, να σας πω μια  ΑΛΗΘΙΝΉ  ιστορία;» - και πάλι, ουδεμία απάντηση. «Καλά, δε σας τη λέω»…
Τότε αυτή δε κρατήθηκε από περιέργεια, οπότε με ρωτά  : «Τι ιστορία;»…
«Σε ένα χιονοδρομικό των Άλπεων», λέω εγώ, «υπήρχε ένα τελεφερίκ που ανέβαζε σκιέρ από  μια απότομη πλαγιά. Ένα αμερικάνικο μαχητικό που κινείτο στη περιοχή, θέλησε να κάνει φιγούρα και πλησίασε το τελεφερίκ, όμως η περιδίνιση που προκάλεσε επέφερε μια βίαιη ταλάντωση του συρματόσχοινου, πάνω στο οποίο στηριζόταν το τελεφερίκ. Και  τελικά το συρματόσχοινο δεν άντεξε, έσπασε, οι σκιέρ έπεσαν στο κενό και σκοτώθηκαν, 14 άτομα  συνολικά »…
Λαμβανομένης υπόψη της φάσης που διανύαμε «στη κανονική διαδικασία καθόδου» από το σέρβικο βουνό, ο σκοπός επετεύχθη και η σπαστική σπάστηκε δεόντως …


  ΟΛΗ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ AIRMISS ΟΥΓΓΡΩΝ ΑΙΩΡΟΠΤΕΡΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΜΑΧΗΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ



Το θρίλερ, που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε τραγωδία με απρόβλεπτο αριθμό θυμάτων, εκτυλίχτηκε πριν από λίγες μέρες στον εναέριο χώρο 25 μίλια ΒορειοΔυτικά της Λάρισας, με ευθύνη των αιωροπτεριστών, οι οποίοι πλέον οφείλουν τη ζωή τους στην ψυχραιμία που επέδειξαν οι πιλότοι των μαχητικών.

Η περιοχή όπου συνέβη το περιστατικό είχε δεσμευτεί για άσκηση από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, κάτι που όμως αγνοούσαν οι πέντε Ούγγροι «παραπεντάδες», οι οποίοι λειτούργησαν αυθαίρετα και επιχείρησαν πτήση χωρίς να φροντίσουν ως όφειλαν να πληροφορηθούν για τους κανονισμούς που ισχύουν στην περιοχή.

«Η τετράδα των F-16 πετούσε σε πραγματικό ύψος 2.000 ποδιών, όταν οι χειριστές είδαν ένα άτομο με αλεξίπτωτο πλαγιάς στα 2 ναυτικά μίλια μπροστά τους, στο ίδιο ύψος. Ο αρχηγός της τετράδας έκανε έναν ελιγμό αποφυγής και τελικά τα μαχητικά πέρασαν πάνω από τους αιωροπτεριστές σε απόσταση 500 ποδιών (περίπου 170 μέτρων) απ΄αυτούς», είπε στο «Έθνος» ανώτερη πηγή του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.

Το ΓΕΑ είχε εκδώσει ΝΟΤΑΜ, με την οποία ενημέρωνε τις δύο αερολέσχες της Θεσσαλίας –Λάρισας και Πύλης Τρικάλων- ότι στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, στην Τερματική Περιοχή του στρατιωτικού αεροδρομίου Λάρισας, με κέντρο το Πεδίο Βολής Κρανέας και περιοχή ακτίνας 30 ναυτικών μιλίων, θα υπάρχει έντονη πτητική δραστηριότητα στρατιωτικών αεροσκαφών, σε ακανόνιστες ώρες και ίχνη πτήσεων, στο πλαίσιο της αεροπορικής άσκησης «Καμπέρος 2014».

Οι δύο Αερολέσχες ενημέρωσαν τα μέλη τους και ανέβασαν στο διαδίκτυο εικόνα του χάρτη με τη μαρκαρισμένη περιοχή.

«Είναι μια συνήθης πρακτική. Η ΝΟΤΑΜ δεν σημαίνει απαγόρευση, αλλά πως πρέπει να πάρουμε έγκριση του διαχειριστή της εναέριας περιοχής για οποιαδήποτε πτητική δραστηριότητα, κάτι που κάνουμε πάντα», είπε στο «Έθνος» ο πρόεδρος της Αερολέσχης Πύλης, Ηλίας Ντούβλης, ο οποίος δεν έκρυψε τη δυσφορία του για τους «ανένταχτους» αεραθλητές που αγνοούν τους προβλεπόμενους κανόνες, εκθέτοντας τα οργανωμένα σωματεία και την αεροπορική κοινότητα.

Το ΓΕΑ επανήλθε μετά το περιστατικό και με νέα ανακοίνωση απηύθυνε συστάσεις σε αυστηρό ύφος για την πιστή εφαρμογή του ΦΕΚ που καθορίζει το πλαίσιο της πτητικής δραστηριότητας σε περιοχής που γειτνιάζουν σε αεροδρόμια.

Σύμφωνα με έμπειρους χειριστές πολεμικών αεροσκαφών, στην περιοχή όπου καταγράφηκε το περιστατικό τα F-16 πετούν με μειωμένη ταχύτητα (400-500 χλμ/ώρα) καθώς βρίσκονται σε διαδικασία προσέγγισης προς το αεροδρόμιο. Το γεγονός αυτό επέτρεψε στους χειριστές να δουν τους αεραθλητές και να πραγματοποιήσουν τον ελιγμό αποφυγής αποτρέποντας την τραγωδία.

Οι Ούγγροι «παραπεντάδες» εντοπίστηκαν και συνελήφθησαν από την αστυνομία, η οποία ενημερώθηκε για το συμβάν από τους επιτελείς της αεροπορίας, και κινήθηκε σε βάρος τους η νόμιμη διαδικασία. Σύμφωνα με πληροφορίες, εμφανίστηκαν σοκαρισμένοι, δηλώνοντας πως αγνοούσαν ακόμα και την ύπαρξη αεροδρομίου στην περιοχή.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ

[Εν όψει, το γνωστόν κάθαρμα....ε, συγγνώμη, ο γνωστός συνάδελφος ήθελα να πω του ΚΕΠΑΘ, Σωτήρης Μαράκης]


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου