Ἡ κίνηση αὐτή, πέρα ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἀναιρεῖ μιὰ παράδοση δεκαετιῶν
καὶ συμβάλλει στὴν ἀπαξίωση τῆς μικρῆς φόρμας, ἔχει καὶ πρακτικὲς συνέπειες:
ἀρκετοὶ συγγραφεῖς —νεότεροι καὶ δόκιμοι— στὸ παρελθὸν ἀπέκτησαν
πρόσβαση σὲ εὐρύτερα ἀκροατήρια μέσω τῶν μεταδόσεων τοῦ BBC, ἐνῶ
τοὺς δόθηκε ἡ εὐκαιρία νὰ προωθήσουν ὡς ἐπαγγελματίες τὸ ἔργο
τους.
Ὅπως ἦταν εὔλογο, ἡ ἀγγλικὴ
Ἑταιρεία Συγγραφέων (Society of Authors) ἀντέδρασε στὴν ὑπὸ σχεδιασμὸ
νέα μείωση. Ἐπελέγη ὡς τρόπος ἡ διοργάνωση ἑνὸς μαραθωνίου συγγραφῆς
μικροδιηγήματος μέσῳ τοῦ twitter: κάθε Τετάρτη, γιὰ πέντε ἑβδομάδες
(ἀπὸ τὶς 14 Σεπτεμβρίου ὣς τὶς 12 Ὀκτωβρίου 2011), ἕνας καταξιωμένος
συγγραφέας, μέλος τῆς Ἑταιρείας Συγγραφέων, ἔδινε μέσω τοῦ twitter
μιὰ ἐναρκτήρια φράση καὶ οἱ χρῆστες ἔπρεπε νὰ συμπληρώσουν τὴ συνέχεια.
Κάθε μικροδιήγημα ἀποτελοῦνταν ἀπὸ πέντε ἀναρτήσεις (tweets),
τὶς ὁποῖες ἐπέλεγε εἴτε ὁ ἴδιος ὁ συγγραφέας εἴτε κάποιος ἐπιμελητής.
Τὸ κάθε διήγημα ἔπρεπε νὰ ἀριθμεῖ συνολικὰ ἕως 670 χαρακτῆρες. Οἱ
συγγραφεῖς ποὺ ἔλαβαν μέρος εἶναι οἱ Σάιμον Μπρὲτ (Simon Brett), Νὴλ
Γκάιμαν (Neil Gaiman), Τζοὰν Χάρις (Joanne Harris), Ἴαν Ράνκιν (Ian Rankin)
καὶ Σάρα Γουότερς (Sarah Waters). Συνολικὰ ὁ «τουιτομαραθώνιος» ἀπέδωσε
ἕξι μικροδιηγήματα (τὴν τελευταία Τετάρτη, 12 Ὀκτωβρίου, ὁ Νὴλ
Γκάιμαν ποὺ ἔκλεισε τὸν μαραθώνιο ἔδωσε δύο ἐναρκτήριες φράσεις).
Συμπληρωματικὰ τοῦ μαραθωνίου,
ὑπῆρχε —ὑπάρχει ἀκόμη— διαθέσιμη στὸν ἱστότοπο τῆς Ἑταιρείας
Συγγραφέων (www.societyofauthors.org) αἴτηση γιὰ τὴν
ἀκύρωση τῆς ἀπόφασης τοῦ BBC, τὴν ὁποία μπορεῖ νὰ ὑπογράψει κάθε ἐνδιαφερόμενος.
Ἐπίσης, στὸν ἴδιο ἱστότοπο μπορεῖ κανεὶς νὰ ἀκούσει τὰ ἕξι μικροδιηγήματα
ἀναγνωσμένα ἀπὸ τρεῖς δημοφιλεῖς βρετανοὺς ἠθοποιούς, τὴ Μπρέντα
Μπλέθιν (Brenda Blethyn), τὸν Μπὶλ Νάι (Bill Nighy) καὶ τὸν Χιοὺ Μπόνβιλ
(Hugh Bonneville).
Σύμφωνα μὲ τὴν ἀνακοίνωση τῆς Ἑταιρείας Συγγραφέων, τὸ ἐγχείρημα
κρίνεται ἐπιτυχές: χιλιάδες χρῆστες τοῦ twitter συμμετεῖχαν κάθε Τετάρτη
στὴ συλλογικὴ συγγραφὴ κάθε μικροδιηγήματος, ἐνῶ ἡ αἴτηση γιὰ ἀναστολὴ
τῆς ἀπόφασης τοῦ BBC ἔχει συγκεντρώσει πάνω ἀπὸ 7000 ὑπογραφές.
Ἡ ἰδέα νὰ χρησιμοποιηθεῖ γιὰ δημιουργικοὺς σκοποὺς
τὸ twitter, μὲ τοὺς ἐνδιαφέροντες φορμαλιστικοὺς περιορισμοὺς ποὺ ἐπιβάλλει
ἡ τεχνικὴ φύση τοῦ μέσου, ἀκούγεται ἑλκυστική. Μοιάζει σὰν ἄσκηση ὕφους, ἡ ὁποία
κατ’ ἀναλογίαν θυμίζει τὶς αὐστηρὲς φόρμες τῆς ποίησης πρὶν τὶς ρήξεις
ποὺ ἐπέφερε ὁ μοντερνισμός· ἤ, καλύτερα —μιᾶς καὶ τὸ διακύβευμα στὴν
περίπτωση αὐτὴ εἶναι ἡ παραγωγὴ ἑνὸς κειμένου μὲ αἰσθητικὴ ἀξία
μὲν ἀλλὰ μὲ τὴ μέγιστη οἰκονομία— τὸ χαι-κοὺ ἢ τὸ ἐπίγραμμα. Ἐπιπλέον,
εἶναι αὐτονόητο ὅτι ἡ δημοφιλία τῶν λεγόμενων «μέσων κοινωνικῆς
δικτύωσης» ὅπως τὸ twitter ἐξασφαλίζει δημοσιότητα. Ὁμοίως λειτουργεῖ
καὶ ἡ συμμετοχικὴ φύση τοῦ μέσου, ἡ ὁποία κινητοποιεῖ ἄκοπα χιλιάδες
κόσμου.
Μὲ ἄλλα λόγια, ἕνας «Τουϊτομαραθώνιος γιὰ τὴ σωτηρία τοῦ διηγήματος»
(ὅπως τιτλοφορεῖται τὸ ἄρθρο τοῦ Νὴλ Γκάιμαν ποὺ ἀκολουθεῖ στὴν ἑπόμενη
ἀνάρτηση) συνιστᾶ ὁπωσδήποτε μιὰ ἐπιτυχημένη, ἠχηρὴ κίνηση γιὰ
νὰ προωθηθοῦν οἱ σκοποὶ τῶν διοργανωτῶν – μὲ τοὺς ὁποίους ἀσφαλῶς δὲν
θὰ διαφωνοῦσαν πολλοί.
Ὡστόσο, τὸ ἀποτέλεσμα, ἂν κριθεῖ μὲ αὐστηρὰ λογοτεχνικὰ κριτήρια,
δὲν εἶναι ἐνθαρρυντικό. Τὰ ἕξι μικροδιηγήματα ποὺ ἀπέδωσε ὁ τουιτομαραθώνιος
μᾶλλον δὲν ἀποτελοῦν ὄντως διηγήματα. Ὁ Γκάιμαν, δύο μέρες ἀφοῦ
ξεκίνησε ὁ μαραθώνιος (το ἄρθρο του δημοσιεύτηκε στὶς 16 Σεπτεμβρίου
στὸ ἀφιερωμένο στὸ βιβλίο ἰστολόγιο τοῦ Guardian) ἐπεσήμαινε: «Ὁ τουιτομαραθώνιος
ποὺ κάνουμε [...] μπορεῖ νὰ δώσει σπουδαῖες ἱστορίες, μπορεῖ καὶ ὄχι:
ἡ συνεργατικὴ πνευματικὴ ἐργασία πολλῶν ἀνθρώπων ἀποδίδει ἐξαιρετικὰ
ὅταν τὸ ζήτημα εἶναι ἡ συγκέντρωση εἰδήσεων ἢ ὁ σχολιασμός, ἀλλὰ
συνήθως δὲν παράγει σπουδαία τέχνη.» Καὶ ἔχει δίκιο: τὰ μικροδιηγήματα
ποὺ προέκυψαν μοιάζουν μὲ συνονθύλευμα διαφορετικῶν φωνῶν καὶ αἰσθητικῶν
ἐπιλογῶν, ποὺ στὴν πλειοψηφία τους δὲν καταλήγουν πουθενά. Παρόλο
ποὺ τὸ εἶδος τῆς ἱστορίας ὁριζόταν πρὶν ἀπὸ κάθε μαραθώνιο καὶ παρόλο
ποὺ ὑπῆρχε ἐπιμελητὴς μὲ καθῆκον νὰ ἑνοποιήσει ὑφολογικὰ καὶ νὰ
δώσει κατεύθυνση στὰ ἑκατοντάδες μηνύματα ἀρμολογώντας τα σὲ ἕνα
ἑνιαῖο σῶμα, τὸ ἀποτέλεσμα —δεδομένου καὶ τοῦ περιορισμένου χρόνου
συγγραφῆς— δὲν δικαιώνει τὶς προσδοκίες γιὰ ἕνα πραγματικὰ ἀξιανάγνωστο
κείμενο.
Πρέπει νὰ σημειωθεῖ ὅτι αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι ἡ ἀπόπειρα νὰ γράψει
κανεὶς ἐκκινώντας ἀπὸ τοὺς περιορισμοὺς τοῦ μέσου αὐτοῦ στερεῖται
νοήματος· οἱ 670 χαρακτῆρες ποὺ τέθηκαν ὡς ὅριο θὰ μποροῦσαν ἄνετα
στὰ χέρια ἑνὸς ἐπαρκοῦς συγγραφέα νὰ ἀποτελέσουν ἱκανὸ χῶρο —ἢ καὶ
ἔναυσμα— γιὰ νὰ ἀναπτύξει ἕνα ἀξιόλογο, ὁλοκληρωμένο μικροδιήγημα.
Ἕνα τέτοιο ἀποτέλεσμα,
ὅμως, εἶναι πιθανῶς ἐφικτὸ ὑπὸ συνθῆκες διαφορετικὲς ἀπ’ ὅ,τι ἐκεῖνες
τοῦ τουϊτομαραθώνιου· ἤτοι, ὅταν συγγραφέας εἶναι ἕνα πρόσωπο μὲ
προσωπικότητα, ταλέντο καὶ πλήρη ἔλεγχο τοῦ κειμένου, καὶ χωρὶς ἀσφυκτικὸ
χρονικὸ περιορισμό. Ἀσφαλῶς, ὅλα κρίνονται ἐκ τοῦ ἀποτελέσματος·
ὡστόσο, ἕνα κείμενο λογοτεχνικῶν ἀξιώσεων συνήθως εἶναι προϊὸν
ἑνὸς συγγραφικοῦ νοῦ καὶ ἀποτελεῖ ἀποτύπωση τῆς μοναδικῆς προσωπικότητας
καὶ τῆς μοναδικῆς αἰσθητικῆς του.
ΠΗΓΗ
: Περιοδικό ΠΛΑΝΟΔΙΟΝ . Φωτο : Ο Γιάννης Πατίλης, εμψυχωτής του λογοτεχνικού είδους "μπονζάϊ", με τον Ηλία Δημητρακόπουλο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου