Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2021

Παρίσι :Ένας πράσινος μετασχηματισμός για την «ομορφότερη λεωφόρο στον κόσμο»

 



#
Δημοσιεύθηκε στο Bloomberg CityLab από τον 
Feargus O'Sullivan, VIA 
https://www.citybranding.gr/2021/01/blog-post_22.html#more 

Προσθέτοντας δέντρα και εξημερώνοντας την κυκλοφορία στα Ηλύσια Πεδία, η Δήμαρχος της Παρίσι, Anne Hidalgo υπόσχεται μια αλλαγή χωρίς αυτοκίνητα για την εμβληματική λεωφόρο της Γαλλικής πρωτεύουσας. 

Η Δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo έδωσε το πράσινο φως σε μια δραματική αλλαγή στη διάσημη λεωφόρο της Γαλλικής πρωτεύουσας, τα Ηλύσια Πεδία. Η υπόσχεση να μετατρέψει τη λωρίδα 1,4 μιλίων (2,3 χιλιομέτρων) από την πλατεία Place de La Concorde στην Αψίδα του Θριάμβου σε έναν « εξαιρετικό κήπο », το σχέδιο της πόλης των 305 εκατομμυρίων δολαρίων , που οραματίστηκαν οι αρχιτέκτονες PCA-Stream , θα μειώσει κατά το ήμισυ τον χώρο που θα διατεθεί στα αυτοκίνητα, αυξάνει σημαντικά την κάλυψη δέντρων της περιοχής και προσπαθεί να ενθαρρύνει περισσότερα καταστήματα μικρής κλίμακας κατά μήκος των πλευρών της λεωφόρου.

Το έργο, που ονομάστηκε «Re-Enchanting the Champs Elysées» και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2030, είναι αναμφισβήτητα καθυστερημένο. Ενώ ο δρόμος εξακολουθεί να διατηρεί σε μεγάλο βαθμό τη διεθνή του σήμανση ως «η ομορφότερη λεωφόρος στον κόσμο», η φήμη του Champs Elysées μεταξύ των Παριζιάνων ήταν χαμηλή εδώ και αρκετό καιρό. Παρά τα μεγάλα κτίρια και την δραματική θέα, η λεωφόρος έχει επικριθεί ευρέως στη Γαλλία ότι είναι μολυσμένη, κορεσμένη, ακριβή και - χάρη στον εμπορικό και τουριστικό κορεσμό  - ακόμα και «ringarde», ένας όρος που μάλλον καλύτερα μεταφράζεται ως «passé».

Η τρέχουσα έλλειψη αγάπης μεταξύ των ντόπιων για τα Ηλύσια Πεδία είναι ένα ανοιχτό μυστικό. Μια έρευνα του 2019 διαπίστωσε ότι το 30% των Παριζιάνων διαφωνούσαν με την «πιο όμορφη» ετικέτα - ένα ποσοστό που αύξησε τους στενότερους ερωτηθέντες που ζούσαν στην ίδια τη λεωφόρο - με το 71% να απορρίπτει τον δρόμο ως «τουριστικό». Ακόμη και η πόλη, στις προτάσεις της για ανακαίνιση, αναγνώρισε ότι ο δρόμος ήταν επί του παρόντος γνωστός ως σημείο συναρθρωσης για «big international chains perceived as antiseptic and scarcely distinguishable».

Οι περισσότερες μεγάλες πόλεις έχουν έναν ήπιο αλλά δημοφιλή εμπορικό κόμβο με παρόμοια λειτουργία - Στο μυαλό μας έρχονται η Times Square της Νέας Υόρκης ή το Leidseplein του Άμστερνταμ . 
Ένα συγκεκριμένο πρόβλημα των Champs Elysées, ωστόσο, είναι ότι είναι τόσο δαχτυλίδι όσο και πολύ ακριβό για να είναι πραγματικά προσβάσιμο. Ακόμη και το εμπόριο των τοπικών εμπορικών brands, όπως η τεράστια ναυαρχίδα Louis Vuitton, κάνουν τις λιανικές προσφορές του δρόμου να μοιάζουν σαν να ψωνίζεις σε ένα πολύ ακριβό αεροδρόμιο.Οι  περιπατητές δεν έρχονται εδώ για να ψωνίσουν, φυσικά, αλλά με βαριά κυκλοφορία οχημάτων και μεγάλες εκτάσεις ασφάλτου που ακτινοβολούν θερμότητα, δεν είναι ούτε το ιδανικό μέρος για καφέ .
Ως αποτέλεσμα, οι ντόπιοι μένουν μακριά. Οι έρευνες της PCA-Stream σχετικά με τις ροές ατόμων στην περιοχή διαπίστωσαν ότι, μόλις αφαιρεθούν τα άτομα που εργάζονται σε επιχειρήσεις κατά μήκος του δρόμου, μόνο το 15% των πεζών στα Ηλύσια Πεδία προέρχονταν από το Greater Paris.

Το νέο makeover δεν θα κάνει αυτόματα το δρόμο να αλλάξει, αλλά σίγουρα θα κάνει τη λεωφόρο ένα πιο ευχάριστο μέρος για να περνάς τον χρόνο σου, πολύ περισσότερο από άλλα έργα πρασίνου και ήπιας κυκλοφορίας που έχουν πραγματοποιηθεί ήδη στο Παρίσι. 
Οι τρέχουσες αποδόσεις (εξακολουθούν να είναι ευάλωτες σε μεταγενέστερη προσαρμογή) δείχνουν ότι τα πεζοδρόμια διπλασιάζονται περίπου σε πλάτος, ενώ οι λωρίδες αυτοκινήτων θα μειωθούν σε τέσσερις - ακόμη και γύρω από την πλατεία Place de L'Étoile, μια διασταύρωση πολλαπλών ακτίνων που συνδέει όλες τις απαραίτητες οδούς για την κυκλοφορία του βορειοδυτικού Παρισιού. 
Ποδήλατα θα πλαισιώσουν και τις δύο πλευρές, ενώ τα υπόλοιπα οχήματα εμφανίζονται σε αποδόσεις (κάπως αισιόδοξα) καθώς αναμιγνύονται ειρηνικά με τους πεζούς, γεγονός που υποδηλώνει ότι θα επιβληθεί επίσης μια ακόμη αιφνιδιαστική μείωση της ταχύτητας. Αυτός ο πεζόδρομος θα σκιασθεί από μια νέα διπλάσια σειρά δέντρων, και το πλακόστρωτο κάτω από αυτά καθαρίζεται εν μέρει για να δημιουργήσει μια πιο απορροφητική από την βροχή επιφάνεια. 

Ωστόσο, στο ανατολικό άκρο της λεωφόρου, στην Place de la Corcorde, θα παρατηρηθεί η μεγαλύτερη αλλαγή - μια αλλαγή που, σε αντίθεση με το υπόλοιπο του έργου, θα πρέπει να εφαρμοστεί πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024. Εδώ, η τρέχουσα εντυπωσιακή αλλά μάλλον άγονη πλατεία, που έχει διαμορφωθεί πίσω από τις γραμμές κυκλοφορίας, θα αναμορφωθεί οπτικά με thn φύτευση. Αυτό που είναι τώρα ένα τεράστιο κομμάτι λιθόστρωτων θα είναι γεμάτο με χλοοτάπητες με σκιά δένδρων που συγκρατούν τις βρύσες της πλατείας σαν ένα ανοιχτό χείλος. Ένας μεγάλος δρόμος στο νότιο άκρο της πλατείας, εν τω μεταξύ, θα είναι υπογειοποιημένος, η επιφάνειά του φυτεύεται με γρασίδι και θάμνους. Η σαρωτική θέα σε όλη την πλατεία πιθανότατα θα χαθεί σε πολλά σημεία, αλλά ο χώρος φαίνεται να είναι πιο προσιτός στους πεζούς. Συνδυάζοντας τους υπάρχοντες κήπους, θα είναι τελικά δυνατό να περπατήσετε από το Λούβρο μέχρι την Αψίδα του Θριάμβου κάτω από φυλλώδη κάλυψη, αναπνέοντας καθαρότερο αέρα σε έναν καταπράσινο χώρο γεμάτο με παγκάκια και βρύσες.

Οι επιχειρήσεις κατά μήκος της λεωφόρου πρέπει να υποβληθούν και σε ορισμένες αλλαγές. Η δημόσια διαβούλευση διαπίστωσε ότι οι πολίτες ήθελαν μια « πιο αυθεντική και πιο γαλλική λιανική προσφορά», σύμφωνα με την πόλη, «που δίνει έμφαση στη γαλλική τέχνη της ζωής, στο savoir-faire και στη γαστρονομία». Με δεδομένη τη δημοτικότητα του δρόμου με τους επισκέπτες - και τα υψηλά εμπορικά ενοίκια που υποχρεώνουν τις επιχειρήσεις να έχουν υψηλό κύκλο εργασιών για να επιβιώσουν - αυτή η κατευθυντήρια γραμμή θα μπορούσε να διακινδυνεύσει τη δημιουργία μιας εκδοχής θεματικού πάρκου της Γαλλικής κουλτούρας που μπορούσε να εξακολουθούν να έχουν "ringarde" πτυχές σε αυτό. Ωστόσο, η επιθυμία να κάνει τη λεωφόρο περισσότερο μνημείο και λιγότερο εμπορικό κέντρο μοιάζει με πολλά υποσχόμενη ένδειξη.

Και όμως, ένα πιο ήρεμο, με λιγότερα αυτοκίνητα Champs Elysées  μπορεί να είναι ακόμα σοκαριστικό. Πρόκειται, εξάλλου, για μια λεωφόρο πολλαπλών λωρίδων όπου η κυκλοφορία υπήρξε από καιρό μέρος της σκηνής. Πίσω στις μέρες πριν τα αυτοκίνητα θεωρηθούν ευρύτερα ως επιβλαβή, η σύγχυση των Citroëns και Renaults που υφαίνονταν γύρω από την Αψίδα του Θριάμβου θεωρήθηκε ως ένα ουσιαστικά παριζιάνικο θέαμα - απόδειξη ότι η ζωή στην πόλη ήταν δυνατή και βρώμικη αλλά επίσης δυναμική και ζωντανή. Λίγοι μπορεί να θέλουν να διατηρήσουν αυτήν τη σκηνή, αλλά Champs Elysées χωρίς αυτοκίνητα θα είναι ένα ιδιαίτερα διαφορετικό μέρος - μια μεγάλη αξονική λεωφόρος που δεν είναι πλέον αφιερωμένη κυρίως στην κίνηση.

Πάνω από μια δεκαετία πριν, ένας κάπως παρόμοιος μετασχηματισμός πέρασε το σταυροδρόμι μιας αμερικανικής μητρόπολης,  της μερικής πεζοδρομημένης της Times Square της Νέας Υόρκης . Αυτό εξακολουθεί να κατατάσσει ορισμένους Νεοϋορκέζους ως νοσταλγικούς για την περασμένη φασαρία , και ο Hidalgo μπορεί να βρει ορισμένους Παριζιάνους επίσης ανθεκτικούς επικριτές της απαγόρευσης κίνησης των αυτοκινήτων κατά μήκος αυτής της λεωφόρου. 
Η πολυετής εκστρατεία της για να απαλλαγεί από την κυριαρχία της αυτοκινητοβιομηχανίας χαρακτηρίστηκε από μια τέτοια ώθηση στο παρελθόν . Αλλά εάν το κύμα χωρίς αυτοκίνητα συνεχιστεί - και οι εξελίξεις σε άλλες πόλεις της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων των Βρυξελλών και της Μαδρίτης , υποδηλώνουν ότι μπορεί - περισσότεροι μεγάλοι αστικοί χώροι θα μπορούσαν να προσβλέπουν σε ένα λιγότερο ξέφρενο μέλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου