Ημέρες ορειβασίας

Ημέρες ορειβασίας

Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2020

Τέσσερις μέρες στα Σκόπια



Του Γιάννη Σχίζα
Δημοσιεύεται στο "Δρόμο της Αριστεράς"
 
Όταν  οι τουριστικές επιχειρήσεις Καλιδόνη οργάνωσαν μια εκδρομή στα Σκόπια, στη πρωτεύουσα του «ακατανόμαστου» κράτους που ονομάστηκε  τελικά  «Βόρεια Μακεδονία»,  δίχως δεύτερη σκέψη αποφάσισα να πάω. Είχα περάσει   από αυτό το κράτος επανειλημμένα, τη μια μάλιστα  φορά μείναμε   μαζί με  άλλους ορειβάτες- εκδρομείς κάποιες μέρες στα Bitola – το γνωστό Μοναστήρι – όμως εκείνη η  μνήμη εκτός του ότι είχε ατονήσει , ήταν μια μνήμη βύθισης μέσα στα χιόνια : Όλα ήταν λευκά, αρχής γενομένης από την Ελλάδα, από τους  νομούς  Φλωρίνης και  Γρεβενών. Δεν είχες το χρόνο να καταλάβεις το χώρο, τη φύση, τις καλλιέργειες, δεν είχες το χρόνο να ακούσεις και να μιλήσεις με τους ανθρώπους.
Η ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ
Αυτή τη φορά  ο χρόνος βγήκε κανονικά σε περίσσεια. Πήγαμε με πούλμαν  και φτάσαμε στα σύνορα ημέρα, συναντήσαμε τα πρώτα Casino προς χρήση των Θεσσαλονικέων στη Γευγελή,   αλλάξαμε την ώρα (μια ώρα πίσω), λάβαμε υπόψη το παλαιοημερολογήτικο status της  χώρας   και κάναμε τα πρώτα 50 με 60 χιλιόμετρα μέσα στον ξένο εθνικό χώρο ,   αντικρίζοντας  ένα ερημικό τοπίο. Όπως μας είπε η ξεναγός, η ύπαιθρος  έχει εγκαταλειφθεί, 500 χωριά περίπου έχουν ερημώσει, ο δε πληθυσμός έχει συγκεντρωθεί κυρίως στα Σκόπια – όταν δεν έχει μεταναστεύσει στην Ευρώπη. Παρόλο ότι ο πληθυσμός της «Βόρειας Μακεδονίας»  είναι 2.200.000 , η χώρα φαίνεται να ακολουθεί  την τύχη της Βουλγαρίας, της οποίας ο πληθυσμός μειώθηκε κατά 2 εκατομμύρια περίπου  από την  εποχή της πτώσης του «υπαρκτού» .


Πριν από  τα Σκόπια  συναντάμε  την αρχαία πόλη  Στόβοι – μια πόλη δημιούργημα της αρχαίας Παιονίας, που πέρασε από τα χέρια των Μακεδόνων και στη συνέχεια των Ρωμαίων. Ιδιαίτερο γνώρισμα , πέρα από το Θέατρο, τη δημόσια κρήνη, τα λουτρά κλπ : Η πόλη διέθετε  και ιδιαίτερο χώρο για τους «πεσούς» [μπαρμπούτι(!)] καθώς και για όσους ήθελαν να αποχωρήσουν «διακριτικά», όντες προφανώς κερδισμένοι…
Φτάνουμε στη πόλη των Σκοπίων  και απευθείας, το ίδιο βράδυ, κατευθυνόμαστε στο κέντρο της . Από την αρχή διαπιστώνουμε μια περίσσεια αγαλμάτων, που αποτελούν ρεκόρ τοποθέτησης αγαλμάτων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο ! Όπως θα δούμε την ημέρα, το κέντρο των Σκοπίων αλλά και ο γύρω χώρος, που είναι ιδιαίτερα μεγάλος, είναι έμπλεος  αγαλμάτων, από τα οποία λίγα είναι σε φυσικό μέγεθος. Ξεχωρίζουν φυσικά τα επίμαχα αγάλματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του Φιλίππου,  υπερφυσικά όπως στέκονται στο βάθρο τους,  που θυμίζουν  κάπως τις παλιές αγαλματοποιϊες επί εποχής υπαρκτού:  Που είναι συγκρίσιμα μόνο με ορισμένα αγάλματα της κεντρικής Ασίας ή με το άγαλμα του Μακαρίου, στην Κύπρο..

ΞΕΝΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ
 Σύμφωνα με ένα παλιό ρεπορτάζ του  περιοδικού Spiegel, «στην πλατεία βρίσκεται το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου  που κραδαίνει ένα σπαθί προς τον ουρανό, ενώ οι μελωδίες του Βάγκνερ και του Τσαϊκόφσκι ακούγονται από τα ηχεία». Τώρα πλέον οι μελωδίες δεν ακούγονται και οι αρχές έχουν  αναλάβει το έργο της ονοματοδοσίας του Αλεξάνδρου και του Φιλίππου ως «Έλληνα πολέμαρχου» - μόνο που αυτό δεν φαίνεται .  « Το άγαλμα κόστισε 10,5 εκατομμύρια ευρώ και είναι τόσο αυθεντικό όσο και η απομίμηση του Μεγάλου Καναλιού της Βενετίας στο Λας Βέγκας», καταλήγει το δημοσίευμα του Σπήγκελ. (1)

Την ημέρα διαπιστώνουμε – πάλι στο χώρο του κέντρου – την τοποθέτηση κάποιων μεγάλων πλοίων με κατάρτι κατά μήκος της κοίτης του Αξιού,  πλοίων που θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν  με δυσκολία ακόμη και στον  Δούναβη : Είναι κάμποσα, είναι εντυπωσιακά λόγω του μεγέθους των, είναι μπαρ και ξενοδοχεία,  που προσφέρουν τις  υπηρεσίες τους στους τουρίστες.
Την ίδια γνώμη για την αγαλματοποιϊα καθώς και για την διαμόρφωση του χώρου του κέντρου, εκθέτει   ο αρχιτέκτονας και καθηγητής Μίροσλαβ  Γκίρτσεβ, μέλος του  «Συμβουλίου Σοφών» του Σοσιαλδημοκρατικού κόμματος,  πριν από δύο χρόνια. Λέει  ο Γκίρτσεβ :
 «Πρόκειται για μια λυπηρή ιστορία. Εδώ δεν υπάρχει καμία αρχιτεκτονική, καμία αισθητική. Περισσεύει ο συμβολισμός, που δεν αποτυπώνεται μόνο στα αποκαλούμενα «μνημεία» που έχτισαν, αλλά και στη δομή της σκέψης, «να επανεφεύρουν τον εαυτό τους».
Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο  των Σκοπίων ο Γκίρτσεφ, αναφέρεται στο σεισμό του 1963, που ισοπέδωσε την πόλη, καθώς επίσης στο σχηματισμό του νέου πολεοδομικού σχεδίου  το 1965, με τη συνδρομή του Έλληνα Δοξιάδη.
«Όλα όσα έκαναν ήταν παράνομα, καταστρατήγησαν κάθε νόμο, πολλά κτίρια δεν είχαν άδεια από την πολεοδομία, ήταν αυθαίρετα, άλλα έχουν θέματα με το ποτάμι, καθώς χτίστηκαν πάνω στις όχθες, χωρίς υδροτεχνικές μελέτες….Αναγκάστηκαν επίσης να αλλάξουν το πολεοδομικό σχέδιο της πόλης 12 φορές μέσα σε έξι χρόνια, κάτι πρωτοφανές στα παγκόσμια χρονικά».(2)
Ο διαπρεπής αρχιτέκτων δεν είναι ο μόνος που άσκησε κριτική στο κιτσοειδές μόρφωμα των Σκοπίων. Το μόρφωμα αυτό , που ολοκληρώθηκε τη τελευταία εικοσαετία, αντιμετώπισε την κριτική «πρόγκα»  των αρχιτεκτόνων του Σπίγκελ, την  ώρα που τα τοπικά ΜΜΕ εκθείαζαν το αποτέλεσμα, σχολιάζοντας για ένα νεο-κλασικό και μπαρόκ ύφος.
Ο εντυπωσιασμός ασκείται ακόμη από ένα γιγαντιαίο σταυρό, που βρίσκεται στο βουνό Βότνο – δίπλα ακριβώς στα Σκόπια : Ο σταυρός, στημένος για τη  δισχιλιετία του Χριστιανισμού,  είναι ορατός από μακριά,  προς αποφυγή δε δυσάρεστων επεισοδίων (όρα περίπτωση των ελληνικών ανεμογεννητριών, που κατέρρευσαν όταν οι άνεμοι υπερέβησαν τα 160 χιλιόμετρα…) είναι κατασκευασμένος από σκληρό μέταλλο και  έχει κενά διαστήματα ,που επιτρέπουν την εκτόνωση των ανέμων…  Ο σταυρός είναι τοποθετημένος στο βουνό στο οποίο πηγαίνεις με  τελεφερίκ – διαπιστώνοντας ότι το κόστος της ανόδου είναι δυσβάσταχτο  για τους κοινούς θνητούς των Σκοπίων.
Στην κορυφή του Βότνο ο αέρας ξυρίζει, αλλά την άλλη ημέρα τα πράγματα γίνονται καλύτερα.. Επισκεπτόμαστε το φαράγγι Μάτκα, όπου  ένα φράγμα επιτρέπει το σχηματισμό τεχνητής λίμνης και κάνει εύκολη τη βαρκάδα μας – με σωσίβια υποχρεωτικά, παρακαλώ…
ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ
Στην άλλη πλευρά του Αξιού ποταμού βρίσκεται η Τουρκική συνοικία, με στενούς δρόμους,  με αξιόλογη κίνηση, με άφθονους μιναρέδες – παρά το ότι το  85% του πληθυσμού  υποτίθεται (πάντα κατά τα λεγόμενα της ξεναγού) ότι είναι χριστιανικό. Πιο εντυπωσιακή όμως και από τους μιναρέδες είναι η Αλβανική σημαία που δεσπόζει σε κάποια σημεία των περιχώρων και εκπροσωπεί το 22% των κατοίκων.
Στα Σκόπια αντικρίζουμε ζητιάνους υπερβολικά μικρόσωμους, που είναι παρατεταγμένοι στις γέφυρες του Αξιού. Τα αδέσποτα ζώα των Σκοπίων φαίνεται πως δεσπόζονται, γιατί τα περισσότερα φέρνουν ένα ενώτιο  στο αριστερό αυτί. Στους δρόμους οι διαβάσεις των πεζών τηρούνται – κάνοντας την Αθήνα την τελευταία πόλη των Βαλκανίων όπου οι πεζοί τρέχουν σαν άγρια ζώα να ξεφύγουν από τους ρόδες κάποιου αυτοκινήτου….
 Τα πολλά αγάλματα όπως λ.χ. του Σαμουήλ ή του Γκότσε Ντέλτσεφ(3), δεν μπορούν να κάνουν τους Βούλγαρους να ξεχάσουν την ιστορία με τη γλώσσα των σλαυομακεδόνων, που τη θεωρούν  διάλεκτο της βουλγαρικής. Η Βουλγαρία  θεωρεί την ταυτότητα του «Μακεδονισμού» προϊόν της  γιουγκοσλαυϊκής  πολιτικής, που δεν έβλεπε με καλό μάτι την ένωση των σλαυομακεδόνων με τη Βουλγαρία –  λέει σε κανάλι των Σκοπίων  ο καθηγητής ιστορίας , Μπότζινταρ Ντιμίτροφ. Ο οποίος και αποκαλεί κόπανο αυτόν που 2400 χρόνια μετά προσπαθεί να αποδώσει άλλη εθνικότητα στον Μέγα Αλέξανδρο….(4)

 Στο δρόμο της επιστροφής περνάμε – 60 περίπου χιλιόμετρα από τα σύνορα – από ένα  πολυτελές Winery (κρασοπουλειό), το Queen Mary,  που διαθέτει  αμπελώνες επιπέδου. Σημειώνουμε μια ποικιλία κρασιού : Είναι μπλε στο χρώμα(!), κατά δε  τα λεγόμενα των ιδιοκτητών δεν πρόκειται για χημική επέμβαση. Το κρασοπουλειό, δημιούργημα του πρώτου βασιλιά της Γιουγκοσλαυϊας Καραγεώργεβιτς ,   έχει παγώνια και μια αναμνηστική φωτογραφία της βασιλικής οικογένειας και συγγενών. Είναι  όλοι  τους καλοντυμένοι , της προτίμησης του Διονύση Σαββόπουλου….
2. 24.5.17, Εφημερίδα των Συντακτών
3. Ο πρώτος τσάρος των Βουλγάρων, 997-1014, ο δεύτερος ήρωας 1872-1903
4. Συνέντευξη στον Μαριάν Νικολόφσκι  στο κανάλι των Σκοπίων






2 σχόλια:

  1. κατεβαίνοντας μετά από επίπονη χειμερινή πεζοπορία το βουνό της Βόρειας Μακεδονίας Περιστέρι (Pelister) προς το Μοναστήρι (Bitοla), πέσαμε πάνω στον Thanase (Θανάση), ο οποίος εκχιόνιζε τον δρόμο με ένα μεγάλο φτυάρι. Η χαρά του που άκουσε ελληνικά (τα δικά του σπαστά) δεν περιγράφεται. Μας φιλοξένησε στο σπίτι του, μας παρουσίασε την οικογένειά του (η κόρη του σπουδάζει στην Ελλάδα) και μας κέρασε ότι διέθετε. Βλάχικης καταγωγής ο Thanase, έμεινε από την "άλλη" μεριά των συνόρων γιατί έτσι αυτά χαράχθηκαν με τις συμφωνίες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. συμπληρωματικό σχόλιο: και τα αταξίδευτα καράβια τους, είναι σαν τα αγάλματα τους-εικονική πραγματικότητα τα μεν και τα δε...η έχει κι΄ο Γιάννης καΐκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή