|
planodion on 21 Δεκεμβρίου 2025
|

Ἄρθουρ Σοπενχάουερ (Arthur Schopenhauer)
Ὁ σκαντζόχοιρος
(Stachelschwein)
ΙΑ
ΚΡΥΑ ΝΥΧΤΑ τοῦ χειμώνα κάποιοι σκαντζόχοιροι μαζεμένοι
στριμώχτηκαν κοντὰ-κοντά, νὰ πάρουν ὁ ἕνας τοῦ ἀλλουνοῦ τὴ
ζεστασιά, γιὰ νὰ προστατευθοῦν ἀπὸ τὸ κρύο. Μὰ ἀντὶ γι᾽ αὐτό,
νοιῶθαν ἐπάνω τους τ᾽ ἀγκάθια ὁ ἕνας τοῦ ἄλλου· ἔτσι τραβιόταν ὁ
καθένας μακριά. Κάθε ποὺ ἡ ἀνάγκη τους νὰ ζεσταθοῦν τοὺς ἔφερνε
κοντά, ἐπαναλαμβανόταν τὸ κακό· τέλος, τραβώντας πέρα- δῶθε
ἀπὸ τὸν ἕνα στὸν ἄλλο παιδεμό, βρήκανε μιὰ σωστὴ ἀπόσταση, γιὰ
νὰ μποροῦν ν᾽ ἀντιμετωπίσουν τὴν κατάσταση. – Ἔτσι, ἡ ἀνάγκη
γιὰ κοινωνικὴ ζωή, ξεπηδώντας ἀπὸ τὸ ὑπαρξιακὸ κενὸ καὶ τὴ
μονοτονία τοῦ ἐσωτερικοῦ κόσμου, φέρνει τοὺς ἀνθρώπους κοντά·
ἀλλὰ οἱ πολλὲς δυσάρεστες ἰδιότητες καὶ τὰ ἀφόρητα λάθη τοὺς
διώχνουν τὸν ἕνα μακριὰ ἀπὸ τὸν ἄλλο. Ἡ σχετική, διακριτικὴ
ἀπομάκρυνση ποὺ ἀνακάλυψαν, μὲ τὴν ὁποία μπορεῖ νὰ ὑπάρξει μιὰ
συνάφεια, εἶναι ἡ εὐγένεια καὶ ἡ καλὴ συμπεριφορά, τὸ ἦθος. Σὲ
κεῖνον ποὺ δὲν κρατᾶ αὐτὴ τὴν ἀπόσταση, στὴν Ἀγγλία λένε: «keep
your distance».
Σύμφωνα μὲ τὴν ἴδια λογικὴ ἡ ἀνάγκη τους νὰ
ζεσταθοῦν ὁ ἕνας ἀπ᾽ τὸν ἄλλο ἱκανοποιεῖται μὲν ὣς ἕνα βαθμό,
τουλάχιστον ὅμως δὲν νοιώθεται ἡ βελονιά, τὸ κέντημα τῶν
ἀγκαθιῶν. – Ὅποιος, ὡστόσο, διαθέτει πέρα ἀπὸ τὸ μέτρο
ἰδιαίτερη, ἐσωτερικὴ ζεστασιά, εἶναι προτιμότερο νὰ μένει
ἔξω ἀπὸ τὴν κοινότητα, γιὰ νὰ μὴν παραπονιέται κανείς.

Πηγή: Arhur Schopenhauer, Parerga und Paralipomena. Cambridge University Press, New York, 2014. Ἀπόσπασμα 396, 2ος τόμος, σελ. 524.
Μετάφραση ἀπὸ τὰ γερμανικά:
Συμεὼν Σταμπουλοῦ.
Γεννήθηκε τὸ 1954 στὴν Ἀθήνα, ὅπου σπούδασε κλασικὴ
ἀρχαιολογία. Ἀργότερα προχώρησε σὲ σπουδὲς συγκριτολογίας
στὸ πανεπιστήμιο τοῦ Τύμπινγκεν. Ἐκπόνησε μελέτες γιὰ τὶς
πηγὲς τῆς πεζογραφίας καὶ τὰ θεατρικὰ ἔργα τοῦ Γιάννη
Σκαρίμπα, τὴν «ἀντιπαράθεση» τοῦ Φρήντριχ Χαίλντερλιν μὲ τὸ
ἔργο τοῦ Σοφοκλῆ. Μετέφρασε καὶ ἐξέδωσε ἢ δημοσίευσε σὲ
λογοτεχνικὰ ἔντυπα ἔργα τῶν Ρ.Μ. Ρίλκε, Νοβάλις,
Χαίλντερλιν, Πάουλ Τσέλαν, Νέλλυ Ζάκς, Γκότφρηντ Μπένν, Γκέρχαρντ
Φάλκνερ, Ντοὺρς Γκρυνμπάιν, Σάρα Κίρς, Πέτερ Ἄλτενμπεργκ,
Γκύντερ Κοῦνερτ, Μπάρμπαρα Καῖλερ κ.ἄ. Βιβλία του κυκλοφοροῦν
ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις Στιγμή, Gutenberg, Ἄγκυρα, Κουκκίδα καὶ ΣΩΒ.
Ἄρθουρ Σοπενχάουερ (Arthur Schopenhauer, 1788-1860).
Γερμανὸς φιλόσοφος καὶ πανεπιστημιακὸς δάσκαλος. Ἡ
διδασκαλία του περιελάμβανε τὰ πεδία τῆς θεωρίας τῆς γνώσης,
τῆς μεταφυσικῆς, τῆς αἰσθητικῆς καὶ τῆς ἠθικῆς. Εἰσηγητὴς
τοῦ «ὑποκειμενικοῦ ἰδεαλισμοῦ» καὶ σημαντικὸς διάμεσος τῆς
μεγάλης στοχαστικῆς διαδρομῆς ποὺ ξεκινᾶ ἀπὸ τὸν Πλάτωνα καὶ
μέσω τοῦ Κὰντ φθάνει στὸν Νίτσε. Θεωρητικά, ἡ γραμμὴ ὁδηγεῖ
στὸν Τόμας Μάνν (τῶν ἀρχῶν τοῦ 20οῦ αἰώνα), μὲ ὁμολογημένες τὶς
ὀφειλές του στὴ διαμόρφωση τῶν χαρακτήρων τῶν προσώπων του στὸν
Σοπενχάουερ καὶ τὸν Νίτσε. Τὸ νῆμα συνεχίζουν ὁ
Βιττγκενστάιν, ὁ Φρόυντ καὶ ἄλλοι. Τὸ δίτομο ἔργο Πάρεργα καὶ Παραλειπόμενα κυκλοφόρησε τὸ 1851 (ὁ ὅρος πάρεργα
σημαίνει παράλληλα ἔργα καὶ παραρτήματα). Συλλογὴ 37
φιλοσοφικῶν δοκιμίων γραμμένων σὲ γλώσσα ἁπλὴ καὶ ὕφος
ἀνεπιτήδευτο, ἔτσι ὥστε νὰ κατανοοῦνται εὔκολα. Τὰ δοκίμια
τοῦ πρώτου τόμου ἀκολουθοῦν κυρίως τὶς παραδοσιακὲς γραμμὲς
τῶν διδασκαλιῶν περὶ εὐδαιμονίας καὶ ἠθικῆς. Στὸν δεύτερο
τόμο ἑρμηνεύεται ὁρισμένως τὸ θεωρούμενο «ἀπαισιόδοξο»
magnum opus τοῦ Σοπενχάουερ Ὁ κόσμος ὡς βούληση καὶ παράσταση
(1819/1844). Οἱ ἀπόψεις του γιὰ τὸ ἀδύνατον τῆς πραγμάτωσης τῶν
ἐπιθυμιῶν, οἱ δυσοίωνες προβλέψεις γιὰ τὸ ἑκάστοτε μέλλον
ἔχουν ὁδηγήσει στὴν ἀποσπασματικὴ ἀνάγνωση τοῦ ἔργου του,
βοηθοῦντος τοῦ ἀφοριστικοῦ, ἀποφθεγματικοῦ ὕφους. Ἕνας μᾶλλον
ὑποτιμημένος σήμερα φιλόσοφος τῆς ματαιότητας, ὁ ὁποῖος
τόνισε, ὡστόσο, τὴ δύναμη τῆς βούλησης (Wille), αὐτὴν ποὺ ὁ
γνησιότερος μαθητής του, ὁ Νίτσε, εἶδε ὡς Βούληση γιὰ δύναμη (1887).
|
|
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου