Του Γιάννη
Σχίζα
Ενώ μαίνεται ο πόλεμος Ισραήλ – Ιράν, μεγάλες
περιοχές του πλανήτη γεμίζουν ή αδειάζουν
από αεροπλάνα! Της πρώτης
κατηγορίας παράδειγμα είναι η Κύπρος,
που παραχωρεί έδαφος για διάφορες αεροπορικές εξυπηρετήσεις προς το καθεστώς Νετανιάχου,
όπως αντίθετα αδειάζουν οι διάφορες
αραβικές χώρες που λόγω της γειτόνευσης με τα «πεδία» των πυραύλων και των drones είναι ελάχιστα ελκυστικές σε
επιβάτες. Μάλιστα υπάρχει και ένα κακό προηγούμενο : Είναι το μαλαισιανό αεροσκάφος
MH17 που καταρρίφθηκε πάνω από την Ουκρανία τον Ιούλιο του 2014, λαμβανομένου υπόψη ότι η αναζήτηση της συντομότερης και
ενεργειακά φθηνότερης όδευσης από την εταιρεία υπαγόρευε το «σχέδιο πτήσης» , που
περνούσε κοντά σε πεδία των μαχών. Τέλος υπάρχουν και τα ισραηλινά αεροδρόμια
που είναι προς ώρας επισφαλή - με το
αεροδρόμιο Ben Gurion
να έχει εκκενωθεί πλήρως - και
πρόκειται να παραμείνουν σ’ αυτή την κατάσταση για καιρό.
Πριν μερικά χρόνια, όταν είχε γίνει η συντριβή του αεροπλάνου των γερμανικών αερογραμμών Germanwings (Mάρτιος του 2015), είχε σημειωθεί η 24χρονη ηλικία του αεροσκάφους . Η ηλικία αυτή ήταν μάλλον σκανδαλώδης : Γιατί ακριβώς, στα πλαίσια μιας στάσης φιλοαποικιακής και περιφρονητικής προς τους ανατολίτες ανθρώπους, η ιρανική Πολιτική Αεροπορία είχε χαρακτηριστεί προβληματική λόγω της μέσης ηλικίας των 22 ετών που είχαν τα αεροσκάφη της !
Από την άλλη πλευρά τα ελικόπτερα συνεχίζουν την πτωτική πορεία τους… Πρόσφατα
το ελικόπτερο Black Hawk
που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση στην Αμερική έγινε αιτία της πτώσης ενός μικρομεσαίου
επιβατηγού αεροσκάφους της πολιτικής αεροπορίας, με 64 επιβάτες, σύνολο 67
νεκροί. Παλιότερα είχαμε επανειλημμένες
πτώσεις ελικοπτέρων, στο Αιγαίο ζήσαμε μια τραγωδία νοσηλευτικού προσωπικού που
άλλαξε τελευταία στιγμή με συνέπεια το θάνατο όλων, ο αρχηγός της Εθνικής
φρουράς Φλωράκης σκοτώθηκε το 2002 με το
ελικόπτερο στη Κύπρο , όπως και ο Πατριάρχης της Αλεξανδρίας το 2004 στη
Χαλκιδική με το ελικόπτερο ΣΙΝΟΥΚ , πρόσφατα δε ένα ελικόπτερο βούτηξε στο
Σαρωνικό σε κοντινή απόσταση από τους λουόμενους – ευτυχώς ,χωρίς να πάθει
τίποτε κανείς από τους επιβαίνοντες αλλά
και χωρίς να υποστεί συντριπτικό πλήγμα η τουριστική μας βιομηχανία. . Με τους
279 θανόντες της Αir-Ιndia για το 2025, πλησιάζουμε ένα νέο ρεκόρ απωλειών: το 2013 οι νεκροί από ατυχήματα της Πολιτικής
Αεροπορίας ανήλθαν σε 224 άτομα, ενώ την επόμενη χρονιά έφθασαν τα 702. Το 2022 οι νεκροί ανήλθαν σε 163, ενώ το 2023
σε 161 ! Ας προσθέσουμε λοιπόν τώρα για το 2025 και άλλους 279, για να κάνουμε
το λογαριασμό…
ΟΙ
ΔΡΟΜΟΙ ΠΟΥ ΚΛΕΊΝΟΥΝ...
Η Air India δήλωσε πρόσφατα ότι θα μειώσει τις υπηρεσίες μεγάλων
αποστάσεων κατά 15%, επικαλούμενη ενισχυμένους ελέγχους ασφαλείας που διέταξαν
οι αρχές και περιορισμούς στον εναέριο χώρο λόγω της σύγκρουσης στη Μέση
Ανατολή.
Οι (αεροπορικοί) δρόμοι της περιοχής είναι κλεισμένοι, μάλιστα από τη
στιγμή που το καθεστώς της Υεμένης συνεχίζει τον «σποραδικό» βομβαρδισμό του
εναντίον του Ισραήλ. Σε πρόσφατη ανακοίνωση του στρατού της Υεμένης τονίζεται :
«Η
πυραυλική δύναμη των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης πραγματοποίησε στρατιωτική
επιχείρηση στοχεύοντας ευαίσθητους ισραηλινούς εχθρικούς στόχους στην
κατεχόμενη περιοχή της Γιάφα και χρησιμοποιώντας έναν αριθμό υπερηχητικών
βαλλιστικών πυραύλων "Palestine 2" σε διάφορες χρονικές στιγμές τις
τελευταίες 24 ώρες. Αυτή η επιχείρηση συντονίστηκε με τις επιχειρήσεις που
πραγματοποίησε ο ιρανικός στρατός εναντίον του ισραηλινού εχθρού».
Την ίδια
στιγμή το περίφημο IRON DOME,
που είχε διαφημιστεί καταλλήλως ως αεροπορική ασπίδα του Ισραήλ, έδειξε
σημεία περιορισμένης αντοχής .
Αυτή η δομή ξεκίνησε προ αμνημονεύτων χρόνων και ανήκε
στον περίφημο «Γαιωδαιτικό θόλο» που κατασκεύασε ο Μπουκμίνστερ Φούλερ το
1951 – 26 χρόνια μετά την αρχική εφεύρεση από τον Γερμανό Βάλτερ Μπάουεσφελντ .
Τελικά κατέληξε εκεί που κατέληξε, δηλαδή να τροφοδοτεί τα επισφαλή όνειρα των
ελλαδιτών και Κυπρίων. Ειρήσθω εν παρόδω ότι ο Φούλερ ήταν από τους πλέον
πρώϊμους περιβαλλοντικούς ακτιβιστές, έχοντας επίγνωση των πεπερασμένων πόρων
της γης και προωθώντας μια αρχή που ονόμασε «εφημεροποίηση», η οποία σύμφωνα με
τον μαθητή του Στιούαρτ Μπραντ
οριζόταν στο «να κάνεις περισσότερα με
λιγότερα»….
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΣΥΝ ΓΩΝΙΑ ΑΝΌΔΟΥ
Τη περίοδο όμως αυτή είχαμε ένα σοβαρό ατύχημα, στη
γραμμή Ινδίες – Μεγάλη Βρετανία. Aπό τις πρώτες εκτιμήσεις που έγιναν για το θανατηφόρο συμβάν της ΑΙ-171, ήταν αυτή του ειδικού σε θέματα
ασφάλειας αεροσκαφών Paul Edwards : «Δύο πράγματα είναι
απαραίτητα για την απογείωση ενός αεροσκάφους. Το ένα είναι η επαρκής ταχύτητα και
το άλλο είναι η γωνία ανόδου. Και το
αεροσκάφος δεν είχε κανένα από τα δύο»…Το αεροπλάνο της Αir India δεν είχε προφανώς τα προσόντα του Β 747 της
Ολυμπιακής του Σήφη Μιγάδη (1978), που κατάφερε
να το κάνει να πετάξει με ταχύτητα μόλις
155 κόμβων – χαμηλότερη κατά 10 κόμβους της απαιτουμένης για την άνοδό του ! –
προκαλώντας κατάπληξη στο διεθνές αεροπορικό λόμπυ !
Το συγκεκριμένο ατύχημα που δεν έγινε τελικά,
είχε ένα ζωηρό επιχείρημα υπέρ…Μεταγενέστερα όμως
διατυπώθηκαν άλλες για την Αιr
Ιndia ερμηνείες, συμπεριλαμβανομένης
και αυτής του καθίσματος, που για άγνωστους λόγους μετατοπίστηκε και απέτρεψε
την πραγματοποίηση ενός σωτήριου ελιγμού.
Η μηχανική αστοχία στο κάθισμα του
κυβερνήτη κατά τη στιγμή της απογείωσης παρουσιάζεται ως η αιτία
της συντριβής του Boeing 787 της Air India στην πτήση AI-171, σύμφωνα με τα ευρήματα του υπό σύνταξη
προκαταρκτικού πορίσματος (preliminary
report) της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας
(AAIB), το οποίο αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα τις επόμενες ημέρες.
Σε
περίπτωση ενός παγκοσμίου πολέμου η
παρουσία των δορυφόρων έρχεται να παίξει
πρωταρχικό ρόλο στην εξακρίβωση των πολιτικών αεροπλάνων, που είναι
χίλιες φορές πιο «τρωτά» από τα πολεμικά... Οι δορυφόροι είναι χιλιάδες και
είναι τηλεπικοινωνιακοί, μετεωρολογικοί αλλά
και στρατιωτικοί, μπορούν δε να υποδείξουν την ακριβή θέση ενός
αεροπλάνου, πράγμα που ενδέχεται να οδηγήσει στην κατάρριψή του. Υπενθυμίζουμε
: Πρόσφατα το αεροπλάνο του προκαθήμενου της Ρωσικής Εκκλησίας είχε
παρενοχληθεί από 2 Πολωνικά αεροσκάφη-
όπως και επί ΠΑΣΟΚ την δεκαετία
του 90 είχε παρενοχληθεί το αεροπλάνο του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Άκη Τσοχατζόπουλου από τουρκικά αεροσκάφη,
όταν περνούσε πολύ κοντά στην Τουρκία..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου